Innowacja pedagogiczna: Twórczość! Podaj dalej.
Na zajęciach koła plastycznego realizowane będzie nowe dla dzieci działanie twórcze, które zatytułowałam “Twórczość! Podaj dalej”. Zadaniem uczniów będzie przygotowanie prezentacji różnych technik plastycznych w formie najpierw zajęć dla całej grupy, a później przygotowaniu scenariusza i nagraniu filmu instruktażowego. Film będzie miał za zadanie przekazanie innym uczniom szkoły instrukcji wykonania konkretnej techniki plastycznej w stylu “krok po kroku”.
Przyczynami, które zmotywowały mnie do zaprojektowania takiego działania są:
– potrzeba poszerzenia i urozmaicenia zajęć dla dzieci o nowe, specjalistyczne techniki artystyczne;
– podniesienie atrakcyjności oferty edukacyjnej szkoły;
– obecność grona dzieci o dużym spektrum zainteresowań i rozwijanie ich możliwości twórczych;
– możliwość zaprezentowania swoich dzieł i wytworów przed szerszą publicznością.
Czynniki te realizowane będą poprzez wprowadzenie różnych, profesjonalnych technik plastycznych, pozwalających na ukierunkowanie dynamizmu rozwojowego dzieci i aktualizowanie ich potencjału twórczego. Dzięki temu uczniowie uczestnicząc w ciekawych zajęciach plastycznych, konstrukcyjnych i dekoratorskich odkryją i rozwiną z pomocą nauczyciela drzemiące w nich talenty.
Pierwszy film z cyklu to opis i instrukcja prostej techniki plastycznej “malowanie nitką”. Technika ta zachęca dzieci do bezpośredniego kontaktu z farbami i do eksperymentowania z mieszaniem kolorów. Dwie uczennice, Julia Reiss i Ania Gosk zapraszają do zapoznania się z tą formą twórczości.
Eliza Pawak
Malowanie pianą to technika, która na pewno zainspiruje najmłodszych artystów. Wystarczy rozpuścić trochę farby w wodzie, dodać płyn do naczyń, wziąć słomkę i do dzieła…..
Kolorowa piana, kolorowe bańki rozpryskują sie na kartce, tworząc ciekawe i niepowtarzalne wzory. Można im nadać kształt kwiatów, można z nich stworzyć motyla lub abstrakcję. Wszystko zależy od nastroju artysty i jego wyobraźni. Pianę można nakładać na kartkę łyżką, można też wydmuchać ją prosto z kubka i rozmazać dłonią…..mnóstwo możliwości dla młodych artystów.
Zapraszamy do obejrzenia filmu i obrazów.
“Jak narysować portret?” – to pytanie zadają uczniowie nauczycielowi plastyki bardzo często. Przy różnych okazjach staram się pokazywać im zasady rysowania twarzy, proporcje, jak wyznaczyć miejsce, gdzie są umiejscowione oczy, nos……..Wiadomo jednak, że na trwałe nauczyć się czegoś można przez wielokrotne powtarzanie. Dlatego uczennica klasy VIIa, Magda Czumaj, przygotowała dla wszystkich swoich kolegów i koleżanek krótki instruktaż rysowania twarzy. Film można odtworzyć w dowolnej chwili, nie tylko w szkole, ale i w domu, i próbować swoich siła jako portrecista. Na kółku plastycznym wszyscy uczestnicy poinstruowani przez Magdę, rysowali właśnie portret. Efekty pracy można zobaczyć w prezentacji.
Malowanie na mleku to technika twórcza, która wciąga! Więc uważaj, zanim zaczniesz! A dlaczego wciąga? Bo położone na powierzchnie mleka kolory tańczą, przenikają się, a Ty możesz to kontrolować i pomagać im. Na powierzchni mleka powstaje spektakl. Można patrzeć i patrzeć, co kolory wyprawiają łącząc się ze sobą. Taka twórcza zabawa to prawdziwy relaks dla zmęczonych nauką umysłów. A do tego, obraz, który powstanie na mleku, można przenieść na papier.
Do dzieła więc! Julia Sasim i Lena Smolarska wraz z artystyczną ekipą zapraszają na film o malowaniu na mleku.
Znajomość zasad perspektywy powietrznej pozwala na pogłębienie w rysunku efektu 3D, który osiągnąć można dzięki zastosowaniu perspektywy zbieżnej. Po prostu im bliżej horyzontu przedmioty staja sie nie tylko mniejsze, ale też bledsze. Ich kolor miesza sie z powietrzem. W prosty sposób omawia ten temat Bartosz Rudnicki, uczeń klasy VII A. Pokazuje dwa proste ćwiczenia, które pozwalają zrozumieć, jak działa perspektywa powietrzna, jak też nauczyć się rysowania według jej zasad. Pod kierunkiem Bartka uczestnicy kółka plastycznego przygotowali swoje prace.
Perspektywa zbieżna. Wielu uczniom sen z powiek spędza dociekanie, w jaki sposób narysować pejzaż, by był “3d”, jak to nazywają. Znaczy to po prostu, jak pokazać przestrzeń, czyli narysować pejzaż z zastosowaniem perspektywy. Zasada jest prosta, im bliżej linii horyzontu, tym przedmioty wydaja się mniejsze. Jak ta zasadę zastosować w praktyce omawia Natalia Madziar, uczennica klasy VII a. Rysuje przykładowy krajobraz, a pozostali uczestnicy kółka, pod jej kierunkiem wykonują swoje własne prace.